سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی (مهندسی مواد)

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زمینه اشتغال در رشته مهندسی مواد

    نظر

امروزه در کشورهای پیشرفته رشته مهندسی مواد ,یکی از مهترین و پر کاربردترین رشته ها محسوب می شود. رشته مهندسی مواد بسیار متنوع و درعین حال به درستی لقب مادر رشته ها را به خود اختصاص داده است. رشته نیست که وابستگی خود را به این شاخه از علم مهندسی انکار کند. در قسمت زیر ابتدا با گرایش های مهندسی مواد در مقطع کارشناسی و  کارشناسی ارشد اشنا می شویم و برای هر یک مثالی از کاربردی بودن ان در رشته های دیگر خواهیم زد:

مقاطع کارشناسی:

1- متالورژِی صنعتی 

یکی از اصلی ترین وظایف مهندسین این رشته تولید الیاژ های کاربردی در صنایع مختلف میباشد مانند تولید فولاد برای مهندسین عمران - تولید سیم ها و کابل های مسی و الومینیومی برای مهندسین برق تولید قطعات مهم خودرو , کشتی , قطار , هواپیما و دیگر وسایل نقلیه برای مهندسین مکانیک و طراح تولید ابزار مناسب جراحی و البته مواد بیو زیستی جهت استفاده پزشکان و ....

2- متالورژِی استخراجی 

همانطور که می دانید برای تولید هر کالایی نیاز به مواد اولیه میباشد .رشته متالورژِی صنعتی که شباهتی هم به مهندسی معدن دارد و جز رشته های تحت پوشش نظام مهندسی معدن هم قرار دارد . یکی از مهمترین وظایف مهندسین در این رشته انتخاب و شناسی و از همه مهمتر استخراج فلزات از معادن و سپس تبدیل ان به فراورده های قابل استفاده در صنایع مختلف می باشد.

3- سرامیک

امروزه پیشرفت های زیادی در علم سرامیک رخ داده است و چشم انداز روشنی در پیش دارد سرامیک به دلیل نسوزندگی و یا دیر گدازی بالا  و واکش کم و کنترل شده در این دما با مواد در حال تماس با خود, کاربرد فراوانی در کورههای صنایع مادر داردو همچنین به دلیل سازگاری بهتر نسبت به فلز برای کاربرد بیو موادی در بدن انسان , یکی از کاربردی ترین بیو مواد ها در رشته پزشکی محسوب می شود. موادی از جمله کاشی , سیمان , گچ , شیششه و نسوز ها و ... جزئی از سرامیک نامیده می شوند که البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی سرامیک های پیشرفته تری بوجود امدند که در صنایع هوا فضا , نفت و پتروشیمی , فولاد , سیمان , نیروگاه و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

سرامیک های پیشرفته : al2o3 ,sic , cmc , sio2 , ....

 در مقطع کارشناسی ارشد

شناسایی و انتخاب مواد

خوردگی

جوشکاری

ریختگری

سرامیک

بیو مواد , بیو متریال

پلیمر

نانو مواد

شایان ذکر است با توجه به ضعف عیانی که ما در این رشته بصورت کاملا محسوس در صنایع مختلف احساس میکنیم و به دلیل اینکه مهندسین این رشته تاثیر مستقیمی در شکوفایی صنعت , کاهش هزینه ها و البته جلوگیری از خروج ارز را دارند. اگر دانشجویان همراه با گرفتن مدرک علم کافی ویا بار علمی کافی در این رشته را دارا باشند به جرات می توان گفت هیچ فارغ التحصیلی در این رشته بیکار نخواهد ماند.